O Escape Service
Informacje o działalności
Escape Service powstał w pierwszej kolejności z myślą o miłośnikach zagadek, lecz także fanów motoryzacji autobusowej. Firmę założyłem w 2017 roku, a wszelkie projekty związane są wyłącznie ze światem zagadek oraz zabytkowymi autobusami. Doświadczenie, które zdobyłem przez kilka lat przy budowie pokoi zagadek, serwisie oraz tworzeniu nowych scenariuszy, a także prowadzeniu rozgrywki w Escape Roomie jako mistrz gry, połączyłem z drugą pasją. Mianowicie przez 12 lat jeździłem jako kierowca autobusu w komunikacji miejskiej w Warszawie.
Pierwszy projekt zrodził się w sierpniu 2018 roku, gdy odkupiłem od MPK Rzeszów przegubowego Jelcza M181MB #640. Po niecałym roku prac przy pojeździe powstał pierwszy jeżdżący Escape Room zbudowany w całości w autobusie. Zagadki ukryłem w taki sposób, aby autobus nie zmienił swojego głównego przeznaczenia. Co za tym idzie, żaden pasażerów nawet nie wie, że znajduje się w Escape Roomie. Natomiast samego Jelcza odwzorowałem na warszawski egzemplarz o numerze taborowym 7690. Tymczasem oryginalny Jelcz z Warszawy zakończył swoją karierę w 2011 roku i został zezłomowany. Spośród 10 wyprodukowanych wszystkich egzemplarzy, Jelcz M181MB z Rzeszowa jest jedynym zachowanym przegubowym autobusem. Bierze też udział w zlotach, nocach muzeów, dniach transportu publicznego oraz innych okolicznościowych imprezach.
O rozwoju działalności Escape Service
Z początkiem zimy 2020 roku objąłem opiekę nad drugim autobusem marki Jelcz M121MB, który do Warszawy przyjechał z Krakowa. Charakterystyczną cechą jest biało-niebieskie malowanie oraz tapicerka siedzeń z „Lajkonikiem”. Podczas gdy przegubowy Jelcz, z powodu konieczności wykonania kapitalnego remontu oczekuję na naprawę, jego rolę z zagadkami przejął właśnie krakowski Jelcz. Zagadki w tym autobusie również są ukryte tak jak w przegubowym, dlatego też wyjeżdża na ulice jako Escape Room. Jednak w rzeczywistości, na co dzień jest po prostu autobusem. Stąd „Krakus” bierze również czynny udział w okolicznościowych eventach, nocach muzeów, a nawet i planach filmowych.
Ostatnio nadarzyła się okazja i kupiłem Przegubowego Warszawskiego Jelcza M181M #7891. Z jednej strony autobus wymagał dużego nakładu pracy, aby przywrócić mu dawną świetność. Z drugiej strony dużą motywacją był dla mnie fakt, że tym autobusem jeździłem dłuższy czas po Warszawie jako kierowca MZA. Gdy wszystkie prace zostaną zakończone – Przegubowy Jelcz oczywiście też zostanie wyposażony w zagadki, co w przyszłości otworzy drogę na stworzenie nowych scenariuszy.
Na zakończenie mogę z powodzeniem stwierdzić, że łącząc ze sobą dwa zamiłowania udało mi się stworzyć atrakcyjny projekt, cieszący się ogromnym zainteresowaniem – BUS ESCAPE. Dodatkowo zachowuje się historia polskiej motoryzacji w komunikacji miejskiej w formie czynnej.