KRAKOWSKI JELCZ M121MB #DJ677
OPIS:
Po modernizacjach licencyjnego Jelcza PR110U wprowadzonych w modelach PR110M i 120M / 120MM zasadnicze zmiany zaszły w trakcie lat 90. Zatem wtedy, kiedy zapotrzebowanie rynku wymusiło na jelczańskiej fabryce powstanie autobusu niskowejściowego. Założenia konstrukcyjne dla prototypu autobusu Jelcz M121 powstały we współpracy z niemieckim koncernem MAN. Natomiast premiera nowego modelu miała miejsce w 1994 roku. Od tego czasu wyprodukowano łącznie niemalże 1000 sztuk tych autobusów w różnych odmianach (w tym M121, M121M, M121MB, M121I oraz trolejbusowej). Produkcję oficjalnie zakończono w 2008 roku w momencie upadku jelczańskiej fabryki. Jednak jeszcze w 2009 roku syndyk masy upadłościowej doprowadził do zmontowania kilku pojazdów wykorzystując istniejące podzespoły.
Krakowski przewoźnik podobnie jak warszawskie MZK związany był bardzo długo z marką Jelcz. Po „ogórkach” przyszedł w końcu czas na przeróżne modele spod znaku Berlieta.
MPK Kraków posiadało m. in. 340 sztuk Jelczy PR100, 120 sztuk Jelczy 120M, 281 sztuk Jelczy M11, 85 sztuk Jelczy M121M/MB, 54 sztuki Jelczy M181MB, 37 sztuk Jelczy M181MB/3 oraz 5 sztuk Jelczy M121M/4 Mastero CNG.
Jelcz M121MB nr tab. DJ 677 został wyprodukowany w 2002 roku. Należał on więc do ostatniej partii 15 autobusów tego typu dostarczonych do Krakowa. Tymczasem jako kolejne kupiono już dwunastometrowe Solarisy Urbino 12, które zmontowano w liczbie 50 sztuk na terenie MPK S.A. w 2004 roku. Autobus znajdujący się obecnie w kolekcji ESCAPE SERVICE wpisany był na stan zajezdni MPK S.A. „Wola Duchacka” z numerem taborowym DJ 677. Ze względu na dobry stan techniczny, Jelcz M121MB w 2018 roku został odkupiony przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie. Autobus uzyskał status pojazdu zabytkowego i pełni teraz czynną służbę jako autobus z zagadkami – Bus Escape.
Tekst – Magda Cendrowska.