AMERYKAŃSKI AUTOBUS SZKOLNY
SCHOOL BUS INTERNATIONAL 3800
DANE TECHNICZNE:
Producent: International
Model: 3800
Rok produkcji: 1999
Silnik: T444E V8 Diesel
Pojemność silnika 7,3 dm3
Moc: 250KM
Skrzynia biegów: Allison AT-545
Miejsca siedzące: 38+1
Długość [mm]: b.d.
Szerokość [mm]: 2500
Wysokość [mm]: b.d.
Masa własna: 8165 kg
UKŁAD SIEDZEŃ INTERNATIONAL 3800:
OPIS:
Autobus szkolny (School Bus) International 3800, produkowany był przez firmę Navistar International (wcześniej: International Harvester),
specjalizującą się w produkcji maszyn rolniczych, pojazdów ciężarowych oraz autobusów, a także pojazdów specjalnych. Firma ta produkuje klasyczne amerykańskie autobusy szkolne nieprzerwanie od 1979 roku aż do dziś i to w trzech kolejnych generacjach.
International 3800 to przedstawiciel II generacji, produkowanej od 1989 roku przez 15 lat bez większych zmian.
Amerykańskie przepisy transportowe bardzo restrykcyjnie określają wygląd, funkcjonalność oraz wymogi bezpieczeństwa szkolnych autobusów. Przepisy klasyfikują też takie autobusy w jedną z 4 klas (A,B,C,D) zależnie od liczby miejsc jak i wagi pojazdu. Charakterystyczną cechą konstrukcyjną pojazdu są drzwi wejściowe – ulokowane zawsze z przodu pojazdu obok kierowcy, a także malowanie pojazdu w intensywny żółty kolor. Oświetlenie pojazdu musi spełniać restrykcyjne wymogi, dlatego każdy autobus posiada 2 rodzaje świateł z przodu jak i z tyłu. Żółte światła (Amber lights) pełnią funkcję ostrzeżenia, że autobus dojeżdża do miejsca, w którym zabierze lub wysadzi dzieci, następnie po zatrzymaniu aktywują się czerwone światła – migające na przemian identycznie jak na przejeździe kolejowym, co sygnalizuje bezwzględne zatrzymanie się wszelkich pojazdów z każdej strony ulicy, a zarazem z lewej strony pojazdu wysuwa się znak STOP, który dodatkowo sygnalizowany jest czerwonym światłem stroboskopowym. Wszystkie pojazdy w okolicy mają bezwzględny obowiązek zatrzymania się i oczekiwania, aż światła czerwone zgasną i autobus odjedzie.
Właśnie dlatego amerykańskie autobusy szkolne różnią się od zwykłych autobusów i są produkowane tylko przez wyspecjalizowane firmy.
Samo nadwozie produkowane przez Blue Bird nie uległo większym zmianom, wykonywane było z nitowanego aluminium, natomiast w większości modernizacji uległy maska silnika jak i samo stanowisko kierowcy wraz z pulpitem oraz wskaźnikami.
Przedstawiony pojazd jest własnością Muzeum Motoryzacji w Zamku Topacz pod Wrocławiem.